Husmanskost...?

Det har varit en härlig dag idag, inomhus i allafall. Minus 20 hela dagen och kylan var riktigt bitande. Tillbringade förmiddagen inne och så kom Emma & Hans förbi och åt lunch med mig!
Åkte sedan med Hans till Bollnäs där han köpte en jättefin BMW, som jag ska få äran att döpa. Blev också ett snabbt besök på rean efter mellandags rean, där det återigen fyndades... Mitt konto börjar bli aningen tomt, men så blir det löning imorgon och vips! ;)

Efter bilköpet firade vi med middag i Arbrå.
Bakom oss vid ett bord satt fyra holländare och diskuterade glatt om vår svenska meny! Så vände de sig till oss och frågade , "Excuse me, do you speak english"? Javisst, log jag :)
"We saw a sign outside, and now we wonder- husmanskost, what´s that?"
Jaaa, det är frågan.. Hur förklarar man det.. HUSMANSKOST. Vad är det egentligen? Jag försökte säga att det var svensk mat. Men bet mig raskt i tungan. VAD ÄR SVENSK MAT?
Vi diskuterade en stund om detta och Emma radade upp exemplen efter varandra...
Ja, men du vet- lasagne, köttbullar, potatismos, köttfärsås. Vanlig lunch mat!
Lasagne är grekisk, lika så den klassiksa grekiska salladen- förstås. Pizza och pasta är båda italienare. Fisk? Är det norskt, kanske? Grytor har ofta en touch av asien och ris äter man i Kina.
Om äkta svensk husmanskost är pannbiff, korvstroganof, palt och fläsk, ärtsoppa och sill. Jaaa, då tror jag hellre att jag låter det tyska blodet rinna fritt i mina ådror.
Jag skäms nästan över att jag inte vet exakt vad som är husmanskost, och skäms ännu mer över att jag inte kan förklara det på svenska.
Efter att ha gestikulerat och förklarat lite förstrött sken holländaren upp!
"well, I take two HUSMANSKOST".
Jag fnissade för mig själv, husmanskost är inte en ensam rätt, det vet jag ju i allafall! :)

/K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0